Vakgerichte hulp bij bijlessen

Op deze pagina vind je linkjes en vakgerichte ondersteunende tips en opdrachten die je kunt gebruiken voor de bijlessen in:

  • Engelse taal
  • Nederlandse taal
 
We hopen zo snel mogelijk meer vakken toe te voegen. Indien je specifieke behoefte hebt aan meer uitleg over een vak stuur dan een email naar info@betaalbaarbijles.nl.

De Engelse taal: Inleiding

Onderdelen van het vak

Bij het vak Engels heb je verschillende vaardigheden die behandeld kunnen worden. Tijdens de bijlessen behandel je vooral de vaardigheden:

  • Grammatica
  • Luistervaardigheid
  • Leesvaardigheid
  • Schrijfvaardigheid
  • Spreekvaardigheid

Het is handig om aan het begin van de bijlessen te bespreken met welke vaardigheden hij/zij moeite heeft. Hierop gebaseerd kan je de bijlessen verder invullen. Probeer bij het oefenen zoveel mogelijk bij de methode van de leerling te blijven, dit voorkomt eventuele verwarringen met de uitleg van regels en maakt het voor de leerling meer overzichtelijk. Vaak staan er ook veel goede oefeningen in het boek van de leerling die je kunt gebruiken. Verder is het handig om in te spelen op de vaardigheden die ze op school behandelen. 

Daarnaast kan je ook met de leerlingen woordjes oefenen. Dit kan bijvoorbeeld door de woordjes op te noemen en aan de leerling om de vertaling te vragen maar dit kan bijvoorbeeld ook door een programma als WRTS te gebruiken. Naast woordjes die ze opgegeven hebben gekregen is het ook handig om signaalwoorden te oefenen. Deze woorden zijn namelijk erg belangrijk om teksten beter te begrijpen. Je kunt hiervoor het beste op Google opzoeken: “signaalwoorden mavo/havo/vwo eindexamen Engels”.

Voor leesvaardigheid kan je eigenlijk 2 dingen trainen: begrijpend lezen en normaal lezen. Begrijpend lezen kan je oefenen aan de hand van opdrachten uit het boek of door een van de onderstaande linkjes. Voor leesvaardigheid helpt het ook door de leerling zo nu en dan een tekst hardop voor te laten lezen. Wanneer een leerling dan een woord verkeerd uitspreekt probeer dan niet afkeurend over te komen maar ondersteunend. Voor sommige leerlingen is voorlezen erg spannend, het is daarom erg belangrijk dat hij/zij zich wel op zijn/haar gemak voelt.

Niveaus Engels

Hieronder vind je een overzicht met de verschillende niveaus die leerlingen op verschillende momenten moeten hebben. Dit kan handig zijn voor wanneer je op zoek bent naar materiaal en je niet zeker weet of het wel of niet geschikt is voor je leerling.

Niveau

Omschrijving

Niveau A0 engels

Niveau A0: Geen beheersing van de taal.

Ik ben nog niet goed in staat om de taal toe te passen. Ik begrijp mensen niet die Engels praten. Ik ken wel wat Engelse woorden, maar kan geen zinnen maken.

A1 niveau engels/nederlands

Niveau A1: eind basisschool/begin vmbo.

  • Ik kan op een simpele manier communiceren, waarbij de ander soms zinnen moet herhalen of op een andere manier zeggen.
  • Ik begrijp mensen die langzaam spreken en ik kan, soms met hulp korte zinnen formuleren.
  • Ik kan simpele vragen stellen over onderwerpen die binnen mijn belevingswereld passen en deze beantwoorden.
  • Ik kan simpele zinnen formuleren en beschrijven waar ik woon en de mensen die ik ken beschrijven.
A2 niveau engels/nederlands

Niveau A2: eindexamen vmbo / begin havo en vwo.

  • Ik kan simpele en routinematige taken communiceren waarin een simpele en directe uitwisseling van informatie plaatsvindt, wat gaat over bekende onderwerpen en activiteiten.
  • Ik kan korte sociale interacties aan, maar heb onvoldoende begrip/vaardigheid om zelfstandig een gesprek gaande te houden.
  • Ik kan een aantal korte zinnetjes en zinnen gebruiken om in simpele woorden mijn familie en vrienden, levensomstandigheden, opleiding, achtergrond en huidige werk te omschrijven.

 

B1 niveau engels

Niveau B1: eindexamen havo.

  • Ik kan standaardteksten die over vertrouwde zaken gaan begrijpen.
  • Ik kan mezelf redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens het reizen.
  • Ik kan gebeurtenissen en verwachtingen beschrijven.
  • Ik kan kort redeneren, mening geven en plannen.
Niveau B2 engels/nederlands

Niveau B2: eindexamen vwo.

  • Ik kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen.
  • Ik kan zonder veel inspanning spontaan communiceren met moedertaalsprekers.
  • Ik kan een persoonlijke mening uiteenzetten.

De Nederlandse taal: Inleiding

Nederlandse vlag

Onderdelen van het vak

Bij het vak Nederlands heb je verschillende vaardigheden die behandeld kunnen worden. Tijdens de bijlessen behandel je vooral de vaardigheden:

  • Grammatica
  • Luistervaardigheid
  • Leesvaardigheid
  • Schrijfvaardigheid

Het is handig om aan het begin van de bijlessen te bespreken met welke vaardigheden hij/zij moeite heeft. Hierop gebaseerd kan je de bijlessen verder invullen. Probeer bij het oefenen zoveel mogelijk bij de methode van de leerling zelf te blijven, dit voorkomt eventuele verwarringen met de uitleg van regels en maakt het voor de leerling meer overzichtelijk. Vaak staan er ook veel goede oefeningen in het boek van de leerling die je kunt gebruiken. Verder is het handig om in te spelen op de vaardigheden die ze op school behandelen. 

Daarnaast kan je ook met de leerlingen woordjes of begrippen oefenen. Dit kan bijvoorbeeld door de woordjes op te noemen en aan de leerling om de betekenis te vragen maar dit kan bijvoorbeeld ook door een programma als WRTS te gebruiken. Naast woordjes die ze opgegeven hebben gekregen is het ook handig om signaalwoorden te oefenen en welk type verband deze aangeven. Deze signaalwoorden zijn namelijk erg belangrijk om teksten beter te begrijpen. Je kunt hiervoor het beste op Google opzoeken: “Nederlands eindexamen signaalwoorden mavo/havo/vwo verbanden”.

Voor leesvaardigheid kan je eigenlijk 2 dingen trainen: begrijpend lezen en normaal lezen. Begrijpend lezen kan je oefenen aan de hand van opdrachten uit het boek of door een van de onderstaande linkjes. Voor leesvaardigheid helpt het ook door de leerling zo nu en dan een tekst hardop voor te laten lezen. Bij het verbeteren van de leerling is het belangrijk niet afkeurend over te komen maar ondersteunend. Voor sommige leerlingen is voorlezen erg spannend, het is daarom erg belangrijk dat hij/zij zich wel op op zijn/haar gemak voelt.

Voor grammica kan je veel verschillende dingen oefenen. De belangrijkste zijn voornamelijk werkwoordspelling, zinsontleding en tekstfuncties herkennen. Bij tekstfuncties herkennen gaat het bijvoorbeeld om het herkennen van het tekstsoort en het tekstdoel.   

Niveaus Nederlands

Hieronder vind je een overzicht met de verschillende niveaus die leerlingen op verschillende momenten moeten hebben. Dit kan handig zijn voor wanneer je op zoek bent naar materiaal en je niet zeker weet of het wel of niet geschikt is voor je leerling. Bij het vak Nederlands maken we vooral gebruik van de F-niveaus. de ABC-niveaus zijn internationaal en komen niet helemaal 1 op 1 overeen met de F-niveaus, maar ze geven wel een goede indicatie.

Niveau

Omschrijving

A2 niveau engels/nederlands

Niveau A2/F1/S1: eind basisschool / brugklas.

F1 staat voor fundamenteel 1 niveau. F1 zouden leerlingen aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs op 12 jarige leeftijd moeten kunnen bereiken. S1 is het hoger streefniveau voor het (speciaal) basisonderwijs, geeft aan waar een leerling die meer kan, naar toe kan werken. Dit niveau is meer gewenst in de brugklas.

B1 niveau engels

Niveau B1/F2/S2: eindexamen vmbo / 3e en begin 4e klas havo en vwo.

F2 is het niveau dat leerlingen aan het einde van het VMBO bb/kb of MBO 1/2/3 bereikt moeten hebben. Dit is het niveau dat iedere Nederlander zou moeten beheersten om maatschappelijk te kunnen functioneren. S2 is het niveau dat leerlingen aan het einde van het VMBO gl/tl bereikt moeten hebben of leerlingen die in de 3e of 4e klas van havo/vwo.

Niveau B2 engels/nederlands

Niveau B2/F3: eindexamen havo.

F3 is het niveau dat leerlingen na afronding van HAVO of MBO-4 bereikt moeten hebben.

 

niveau c

Niveau C1/F4: eindexamen vwo.

F4 is het niveau dat leerlingen na afronding van het VWO bereikt moeten hebben.